Едва ли има врачанин, докоснал се, независимо в каква степен или с какви подбуди, до историческото и обществено-културното развитие на града през първата половина на ХХ в., на когото да не е позната фамилията Орозови. Тук, разбира се, изпъква преди всичко емблематичната (не само в регионален, но и в национален мащаб) фигура на Мито Орозов – един от пионерите на модерното коларство в страната. Своето достойно място заемат и синовете му – Пейко и Тодор – продължили и развили дейността на бащината фабрика. Някак встрани от предначертания фамилен коловоз и – може би – за това, незаслужено непозната за съвремието ни остава дейността на другия син – Ангел Орозов. Бележки: 1. ДА-Враца, ф. 96к, оп. 2, арх. Ед. 431; Държавен вестник, бр. 262, 24 февр. 1925.Враца
АНГЕЛ ОРОЗОВ И МОДЕРНОТО РЕЗБАРСТВО ВЪВ ВРАЦА
Категория : Моята история / нашата история
АНГЕЛ ОРОЗОВ И МОДЕРНОТО РЕЗБАРСТВО ВЪВ ВРАЦА
Всичко започва на 16.02.1893 г., когато в семейство Орозови се ражда поредният им син – Ангел. Веднага след завършване на третокласното си образование през 1908 г., едва петнадесетгодишен, той влиза в коларо-железарската работилница на баща си, където има възможността непосредствено да усвоява тънкостите на дърводелския занаят. Заниманията му във фамилната работилница продължават до изгарянето й при пожара от 30. 09. 1923 г., в който загива и Мито Орозов. Впоследствие двамата му братя възстановяват коларското производство, преоборудвайки със съвременни технологии семейната фабрика и разширявайки асортимента на продукцията й, но самият той не продължава с тях, защото вече е направил своя избор – художественото резбарство, което се превръща в негова творческа и житейска съдба.
Активната, широкообхватна и високопродуктивна занаятчийска и търговска дейност на Ангел Орозов започва с откриването на първия по рода си в България Магазин и работилница “Изкуство” на 01.11.1924 г.1. През следващите години впечатление прави предприетата масирана рекламна кампания в местната преса2. Явно е усещането, че тя е дело на човек с професионално самочувствие, човек, който знае какво цели с тази кампания, към кого да я насочи, как да заинтригува с нея и какво да предложи чрез нея. Рекламният анонс е многопосочен, премерено изчерпателен, но достатъчно афиширащ и майсторските възможности на производителя, и качеството на произведения продукт, и асортиментното разнообразие. Както общото визуално оформление, така и стиловото решение, и съдържателната част на споменатите материали се базират на определени акценти.
Ненатрапчиво, но постоянно и отчетливо се фиксират, например, следните поанти: ПЪРВА СПЕЦИАЛНА РАБОТИЛНИЦА ЗА ИНТАРЗИИ; ЕДИНСТВЕНИЯ И НАЙ-ГОЛЯМ СКЛАД В ЦАРСТВОТО; ЕДИНСТВЕНО ПРЕДСТАВИТЕЛСТВО НА НАЙ-ДОБРИТЕ СПЕЦИАЛНИ ФИРМИ; ДОСТАВЧИК НА ВСИЧКИ УЧИЛИЩА В БЪЛГАРИЯ; НАГРАДЕНА СЪС ЗЛАТЕН МЕДАЛ и др. подобни. В случая не става дума само и единствено за банален рекламен трик, а за професионално самочувствие, стъпило върху конкретни, видими резултати и обществено приети и признати критерии. Поставени в такава рамка, многократно повтаряните количествени, качествени и времеви определения или характеристики като: ГОЛЯМО и ВСЯКАКВО количество; ГОЛЯМ избор; НАЙ-ИЗНОСНИ цени; НАЙ-ДОБРО качество; ВСЯКАКВИ чертежи; ВСЯКАКВИ видове и форми; ВСИЧКИ необходими инструменти и материали; ВИНАГИ на склад и т. н., добиват своите реални измерения.
Прецизно диференцирани са целевите групи, към които е насочена рекламата и респективно, предлаганата продукция. Една такава обособена група, например, съставляват учителите, учениците и любителите, занимаващи се с ръчна работа и в частност – с резбарство, копаничарство или пирография, за които интерес биха представлявали богатия избор чертежи, каталожни модели, инструменти, помощни средства и заготовки. Друга група са книжарите и търговците. За първите са предназначени, освен гореизброените вече артикули и такива, включващи се в по-общите стокови раздели като канцеларски и домашни пособия, игри, рамки и сувенири, а към търговците е ориентирана цялата широкоспектърна гама от разнообразната продукция на фирмата. Към мебелистите е насочена информацията за наличност на сухи липови дъски, вадилки и фурнирни интарзии. За сарачи и кундурджии се предлагат различни размери специално обработени липови дъски и кори. Масовият потребител, пък, е поставен пред трудния избор и изкушението на наистина впечатляващо асортиментно разнообразие, съчетало в себе си рядко срещаната комбинация от качество, прецизност, индивидуалност и функционалност.
Многобройните артикули, които произвежда и с които търгува Магазин и работилница “Изкуство” на Ангел Орозов, могат да се обособят в няколко по-общи групи.
Една отделна листа, например, съставляват помощните средства и работният инструментариум. Предлагат се всякакви увеличени чертежи и модели по резбарство, кошничарство, копаничарство и пирография от най-модерен стил. За изработването им са осигурени всички необходими за това инструменти и материали, отличаващи се с голямо разнообразие и най-добро качество. Тук се включват по специално: италиански двузъби триончета, превъзхождащи по здравина всички познати до момента марки; комплекти най-усъвършенствани пирографически апарати без спиртна лампа; различни форми платинени горилки; комплекти копаничарски длета “Близнак”; първокачествени цветни, безцветни лакове и шейлак; дрелки, менгемета, пили, рендета и бургии разни големини и номера; месингови пантички, гвоздейчета, бурмички и т. н.
Друга група обема работната суровина. Магазин и работилница “Изкуство” разполага винаги на склад със суров, полуобработен и обработен дървен материал от трепетлика, орех, круша и най-вече – от липа. Предлагат се обелени липови трупи, първокачествени сухи липови дъски, обработени липови кори, бордюри, шперплати, тънки дъски за резбарство, всякакви заготовки и сглобяеми модули.
Най-впечатляваща е, разбира се, офертната листа на готовата продукция. Асортиментът й е толкова богат и разнообразен, че и в последващото сравнително подробно изброяване, най-вероятно и неминуемо, ще се допуснат неволни пропуски или непълноти. Подредени и обособени според предназначение, функционалност, еднотипност или други родствени белези, артикулите биха могли да се представят в следния по-общ вид:
- вадилки за мебели; 10000 бройки складов резерв мозайки и интарзии за инкрустиране на мебели от най-модерни форми, стилове и цветове.
- резбовани домашни иконостаси; тоалетни огледала; стенни часовници; домашни аптечки; канцеларски потреби; писмовници с инкрустации; пирографирани и изписани бъклици; подноси и табли с мозаечно подредени инкрустации; тоалетки; касички; детски играчки; човешки и животински дървени фигурки; декоративни скулптурки.
- всякакви малки и големи рамки (елипсовидни, квадратни, правоъгълни) за портрети и художествени европейски пейзажи с изгледи от Швейцария, Франция и Италия; рамки за кошери “ДАДАН БЛАТ”; рамки за цигли.
- разни видове и размери сглобени или сковани кутии: лусозни и обикновени – за бонбони и шоколади, за бисквити и локум, за сапуни и парфюми, за бръснарски комплекти, за тебешири и свещи, за бубено семе, за цигари, карти и моливи; кутии – “ЗА ДОМАКИНЯТА” (с шивашки пособия), “БУКВАР” (с буквите от азбуката), “ДОМИНО” (с едноименната игра); кутии, фигури и пулове за “ШАХ” и “ТАБЛА”; кутии за играчки и всякакви други дребни артикули.
- касички и сандъчета за макарони, за сушени плодове, сливи, стафиди и мармалади (със съответните дървени прибори за сладко); щайги за износ “холандски тип” и специални модели – за ягоди и грозде, плодове и зеленчуци, солидни и практични, с автоматични заключалки и нагорен печат за дълго използване.
- моделирани от разноцветни естествени фурнири и различни видове дървесина портрети (Христо Ботев, Цар Борис ІІІ), пейзажи и натюрморти; мащабно умалени макети на местни и чуждестранни забележителности като “Хижата”, “Айфеловата кула” и др.
За цялата продукция и стокова наличност на Магазин и работилница “Изкуство” се предлагат “Илюстрован европейски каталог”, безплатен пълен ценоразпис и подробни сведения или отговори на всякакви запитвания.
Съдейки по често публикуваните в пресата обяви3, относно закупуването на необходимия работен материал и по търсените количества, става ясно, че производственият процес е наистина впечатляващ, предвид стандартните възприятия за местна занаятчийска работилница.
Неоспорим критерий за достигнати икономически параметри, определящи съответното ниво в бранша и за развит потенциал на фирменото производство (в количествено и в качествено отношение) е връзката и с мястото на пазара, както и участието в местни, регионални и национални форуми от типа на базари, изложения, панаири, изложби и др. подобни. В тази насока Ангел Орозов има завидно присъствие, запомнящи се успехи и многобройни отличия4.
Той е редовен участник в традиционния Врачански панаир, където години наред излага продукцията на Магазин и работилница “Изкуство”, а благодарение на него, след 1926 г., в нарочно построения общински павилион, се оформя и специално отреден кът за резбарство.
През 1925 г. в Горна Оряховица (по подобие на Лайпциг, Виена, Париж и др. градове в Западна Европа) е поставено началото на Първи български мострен панаир, на който Ангел Орозов е отличен с най-голямата награда – златен медал и диплом за представените резбарски артикули. В следствие засиления му интерес към изложението, той се сдобива със собствен павилион, ставайки постоянен участник и в следващите издания на мострения форум. Златни и сребърни медали, почетни дипломи и грамоти Ангел Орозов печели от всички изложения и панаири, в които участва – Стара Загора (1926 г.), Пловдив (1934 г.), София и др.
Изключително активна е изложбената дейност на Ангел Орозов – на различни нива (местно, регионално, национално) и в различни формати (самостоятелно, в колектив). Той се включва в почти всички редовно организирани и станали традиционни художествени изложби във Враца, представяйки всеки път разнообразни и ефектни модели от широкоспектърната производствена листа на Магазин и работилница “Изкуство”. През 1926 г., по време на Ботевите дни, взема участие в уредената от Врачанския клон “Веслец” на Българското туристическо дружество изложба, където наред с другите забележителни експонати като “Сабята на Хр. Ботев” и “Знамето на врачанските съзаклятници от 1876 г.” е показан и изработеният от него макет на “Хижата”. На следващата година (по-малко от 3 години след започване на активната занаятчийска дейност), Ангел Орозов открива голяма самостоятелна изложба-базар, което е достатъчно показателен факт за нарасналото му професионално самочувствие и богатия производствен потенциал на ръководената от него фирма. Обществено признание към изявения майстор-художник е и организираната под покровителството на Софийска търговско-индустриална камара изложба на интарзии, мозайки, инкрустации, пирография и резбарство – производство на Магазин и работилница “Изкуство”, уредена в столицата от 5 до 15 май 1929 г. През 1938 г. Ангел Орозов отново участва в общата Художествено-занаятчийска изложба в София, където в резбарския отдел на пръв план изпъкват красиво изработените от него интарзии и рамки.
Предлаганата разнообразна, многофункционална и качествена продукция, изключително успешните участия в базари, панаири, изложения и изложби, както и спечелените престижни награди от тях, допринасят за бързото нарастване авторитета и популярността на Магазин и работилница “Изкуство”. Надскачането на местното и регионално ниво, предприемчивият дух и търговската активност на Ангел Орозов, подсилват стремежа му към по-нататъшна реализация и на националния пазар. В тази връзка той усилено търси “солидни и деятелни представители за в Царството срещу добри референции”. Нещо повече – професионалната амбиция, подплатена от прецизната изработка и конкурентната цена на атрактивните артикули, твърде скоро му отваря пътя и към европейските пазари. През 1930 г. се осъществява няколкократен износ на интарзии за Франция, като в подписания контракт се допуска и възможност за разширяване на търговската дейност в Англия и Америка5.
Извън чисто професионалните си ангажименти, свързани с дейността на Магазин и работилница “Изкуство”, Ангел Орозов е и активен участник в социално-икономическия и културен живот на Враца през 20-те, 30-те и 40-те години на ХХ в.
Още в самото начало на самостоятелната си занаятчийска кариера (1923 г.), той се проявява като отличен методист – ръководител на 3-месечен курс по резбарство и ръчна работа, организиран от Софийската търговско-индустриална камара и предназначен за учители в средните училища. Освен преките си професионални занимания, Ангел Орозов е и активно ангажирана обществена личност6. Той е редовен член на браншовото столарско занаятчийско сдружение, на което в продължение на три години е председател и секретар, а след това е провъзгласен за почетен дарителен член. Ангел Орозов е член, влиза в управителното тяло на Общото околийско занаятчийско сдружение и също е провъзгласен за негов почетен дарителен член. От началото на 20-те години членува в Туристическо дружество “Веслец”, по-късно е избран в управителното му тяло и отново е провъзгласен за почетен дарителен член. Дългогодишен член е на ученолюбивото дружество “Развитие”, на което, заедно със своите родственици, правят значително парично дарение за доизграждане на новата читалищна сграда. От началото на 20-те години Ангел Орозов е член и на благотворителното дружество на запасните подофицери “Хр. Ботев”, а на 31 юли 1932 г. е избран за подпредседател на Управителния съвет.
След всичко казано дотук, в една или в друга степен разкриващо богатата и многостранна същност на занаятчията-творец, на майстора-художник, на общественика и културен деятел, на професионалиста и човека Ангел Орозов, не е учудващо, че отбелязването на 50 годишнината му и на 25 години от активната му творческа дейност се превръща във важно обществено събитие и празник за цяла Враца7. Честването се провежда на 21 февруари 1943 г. в салона на Ученолюбиво дружество “Развитие”, а на предните редове заемат място стопанският, обществен и културен елит на града, високопоставени гости от София и страната. В обстойните им и вдъхновени изказвания, визиращи творческия път, професионалните заслуги, високите постижения и успехи на юбиляра, Ангел Орозов е титолуван като “родоначалник на художественото дърворезбарство в България”, а дейността и водещата му роля в тази сфера за региона и страната е сравнена с дейността и школата на нюрнбергските майстори-столари за цяла Германия, поради което и Враца е наречена “български Нюрнберг”. Тържественото честване, превърнало се в общоградски празник, е обществено признание за заслуженото авторитетно място на Ангел Орозов в стопанския и културен живот на Враца за един период повече от 20 години и е венецът в активната му професионална кариера.
Значимите политически и социално-икономически трусове в средата на 40-те години на миналия век неминуемо засягат и занаятчийската сфера. Законът за национализацията (1947 г.) и последвалите го законови и подзаконови актове, търговски ограничения, рестриктивни и репресивни административни мерки, силно стесняват и, в крайна сметка, задушават частната инициатива и производство. Постепенно, но необратимо затихва и дейността на Магазин и работилница “Изкуство”. Техният създател Ангел Орозов продължава години наред след това, макар спорадично и непрофесионално (в смисъл – неофициално), да се занимава с художествено резбарство – житейската му страст и орис – на което остава верен до смъртта си на 6 май 1965 г.
2. Нова борба, бр. 3, 24 ян. 1925; бр. 4, 5 февр. 1925; бр. 5, 12. февр. 1925; бр. 7, 7 март 1925; бр. 8, 13 март 1925; бр. 9, 28 март 1925; бр. 10, 4 апр. 1925; бр. 11, 14 апр. 1925; бр. 12, 29 апр. 1925; бр. 25, 25 авг. 1925; бр. 26, 19 септ. 1925; бр. 1, 12 ян. 1926; бр. 5, 26 март 1926; бр. 19, 24 дек. 1927. Врачански новини, бр. 12, 5 ян. 1929; бр. 29, 5 май 1929; Врачанско слово, бр. 256, 5 май 1941; бр. 257, 12 май 1941; бр. 258, 19 май 1941.
3. Нова борба, цялото първо полугодие на 1925 г. и бр. 6, 31 март 1928; бр. 7, 14 апр. 1928.
4. Читалищно дело, бр. 10, 1 юли 1926; Врачански новини, бр. 93, 22 септ. 1929; Врачанско слово, бр. 160, 3 септ. 1938; бр. 2841 7 февр. 1942; Семеен архив.
5. Семеен архив.
6. Врачанско слово, бр. 325, 15 февр. 1943; бр. 356, 27 дек. 1943; Врачански новини, бр. 169, 11 авг. 1932; Читалищно дело, бр. 13-14, 1 ноем.1926; бр. 21, 1 дек. 1943; Семеен архив.
7. Врачанско слово, бр. 324, 8 февр. 1943; бр. 325, 15 февр. 1943; бр. 327, 1 март 1943; Читалищно дело, бр.5, 1 март 1943; Семеен архив.
Илия Стоянов / "Златни ръце", 2010
Истории от Враца